Zondag 2 augustus - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu Zondag 2 augustus - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu

Zondag 2 augustus

Door: Astrid en Wim

Blijf op de hoogte en volg Astrid

02 Augustus 2015 | Bonaire, Kralendijk

Astrid: Het is weer de hoogste tijd om wat te schrijven. Anders zouden we bijna vergeten wat we allemaal beleefd hebben. Vorige week vrijdag heb ik een dagje meegekeken en gesnorkeld bij de Sea Turtle Conservation Bonaire (STCB). De STCB was vorige week bezig met het taggen en meten van zeeschildpadden. Door een groot net van 200 m lang en 5 m diep in zee te laten zakken kunnen ze de zeeschildpadden vangen. Hiervoor gaan een stuk of zeven snorkelaars het water in om langs het net te zwemmen en zo te zorgen dat als een schildpad het net in zwemt, hij meteen door een medewerker van de STCB omhoog gehaald wordt en zo kan ademhalen. Dan wordt de schildpad uit het net gehaald en op de boot gezet. Na ongeveer een uur wordt het net het water uit gehaald en vaart de boot terug naar de pier. Daar worden de schildpadden gemeten en getagd, waarna ze weer in het water worden terug gelaten. Ik vond het best spannend om die eerste keer het water in te gaan en te zoeken naar de schildpadden. Toen ik er één het net in zag gaan, raakte ik zelf ook een beetje in paniek. Het is dan hard roepen voor hulp en het net omhoog trekken. De hulp is altijd dichtbij, waardoor de schildpad binnen no time aan het water oppervlak is.

Tijdens het snorkelen zie je soms ook andere mooie onderwater dieren. Die dag heb ik ook mijn eerste rog gezien (zo één met een lange staart). Ook weer heel gaaf!

Op zaterdag zijn we met een collega van Wim (die duikinstructeur is) gaan duiken. Voor Wim weer een opfrisduik en voor mij mijn eerste duik. En dat ging verrassend goed! Het was even wennen aan het ademhalen onderwater en het klaren van de duikbril en oren, maar na even oefenen ging het erg goed. We zijn uiteindelijk tot 12 meter gegaan. Wat een ervaring ook weer! Dat wil ik vaker! Ik ga me dan ook aanmelden voor de PADI Open Water Diver-cursus. Zo kunnen we over een tijdje ook samen gaan duiken. Wim kreeg de smaak ook weer te pakken en die zal binnenkort denk ik wel een keer met collega’s mee gaan voor een duik.

De zondag hebben we rustig doorgebracht. We zijn bij 1000 steps (een duikspot) op het strand (koraalstrand) gaan liggen. Om de beurt lekker aan het snorkelen geweest en opnieuw een zeeschildpad gezien. Daarnaast ook veel mooi koraal gezien wat we op andere plekken nog niet gezien hadden.

Afgelopen week heb ik ook veel mogen invallen op de sportschool. Vier pumplessen en een pilates les verzorgd. En ook heb ik een training gegeven aan de brandweer. Dat was ook erg leuk. De brandweer heeft de kazerne nog op het vliegveld. Daar in een hangar een soort bootcamp training gegeven en tussendoor buiten rondjes hardlopen om weer even af te koelen in de wind. Zelf heb ik iets te fanatiek meegedaan waardoor het gisterochtend in mijn rug schoot. Nu loop ik rond met erge pijn in mijn onderrug en hoop ik morgen bij een manueel therapeut terecht te kunnen. Ik kan nu echt weinig, heb bijna een wandelstok nodig. Ook is er afgelopen week een stukje van mijn tand gebroken (een stukje dat er juist net weer was opgezet). Dus ook een tandartsbezoek staat op de planning.

Dat zijn de iets minder leuke dingen. Maar goed, hopelijk ben ik er snel weer bovenop en kan ik weer lekker mee trainen met Wim. Hij heeft de smaak goed te pakken met fietsen en hardlopen. Al gaat dat laatste toch wat moeizaam met de hoge temperaturen hier.

Wim: Het is natuurlijk niet alleen vakantie, er moet ook nog gewerkt worden. Ik heb nu 3 weken gewerkt hier en tot nu toe bevalt het prima. Ik moest wel echt inkomen, want hoewel het ook belastingdienst is hebben ze hier ook weer hun eigen terminologie en afkortingen. Maar dat gaat steeds beter en er is veel te doen de komende tijd, ze hebben me niet voor niets gehaald. Werk en privé loopt hier wel wat meer door elkaar heen, afgelopen vrijdag lekker geborreld met een aantal collega’s bij een andere collega (Ruud) thuis. Was erg gezellig! En je loopt mekaar overal tegen het lijf, het is toch een klein eiland..

Ik heb het fietsen en hardlopen weer volop opgepakt hier. Fietsen gaat lekker, maar hardlopen is erg zwaar hier van wege de hitte. Je loopt hier een tempo van niks en toch een hartslag van 175, heel apart… Ook mag ik gratis 1 keer in de week sporten bij Bon Bida, de sportschool waar Astrid werkt. Daar krijg ik mijn wekelijkse bodypumplesje van drillinstructor Astrid. Ik heb besloten om niet te gaan kitesurfen, dat kost $250,- per les!!!! Dat is mij iets te gortig want je hebt toch minimaal wel 5 lessen nodig… Als je een snelle leerling bent…

We zijn bezig met een ander huis, zo’n appartement is wel leuk voor een paar weken, maar we willen toch graag een huis met meer privacy en wat meer ruimte. En wat meer wind want ons appartement is wel erg warm. Morgen gaan we voor de 2de keer kijken naar een mooi groot huis op Sabal Palm, met zwembad. Sabal Palm ligt een beetje afgelegen, als we het huis nemen gaan we voor Astrid een scootertje kopen, het is te ver om alles op de fiets te doen.

Wij gaan vanmiddag en vanavond genieten van een full moon party bij de Hang Out Beachbar bij Jibe City (een windsurf centrum) om het weekend weer af te sluiten.

Tot schrijfs weer!

  • 02 Augustus 2015 - 20:24

    Rachel:

    Hey Astrid! Wat klinkt dat goed allemaal (op je rug en tand na dan)!

    Blij te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Maar volgens mij gaan jullie nog veel meer moois beleven daar. Het is jullie zeer gegund! Geniet er van!

    Liefs, Rachèl

  • 02 Augustus 2015 - 22:16

    Bert:

    Hallo Wim en Astrid,

    Leuk verslag en mooi om zo een inkijkje te krijgen in jullie belevenissen.
    Straks hebben we 2 verslagen bij te houden van jullie en Robert en Jasmijn vanaf Curacao.

    Groeten,
    Bert

  • 03 Augustus 2015 - 10:17

    Gert Nijhof:

    Hallo Astrid en Wim,

    Erg leuk om jullie ervaringen te lezen.
    Blijf er van genieten want het duurt nog maar 11 maanden ;-)

    En... blijven schrijven.

    Greetzzzz
    Gert.

  • 04 Augustus 2015 - 16:33

    Astrid B.i.:

    Lieve luitjes
    Heerlijk die berichten uit"verten"", ik geniet er van en dat jullie allebei dezelfde stijl van schrijven
    hebben .
    Het allerbeste met je rug en tand astrid en wim, lopen jongen !!!!!!
    Liefs van astrid b.i.

  • 04 Augustus 2015 - 16:34

    Marco Klomp:

    Leuk verslag weer! Ik was een beetje achterop geraakt door onze eigen vakantie maar jullie schrijven nog steeds leuke lange verhalen. Ben benieuwd of jullie dat een heel jaar vol kunnen houden.
    Wim en Astrid, veel succes met werken en het invullen van de vrije tijd (maar dat laatste zal zeker wel lukken denk ik).

  • 04 Augustus 2015 - 20:56

    Mieke Oostveen:

    Klinkt allemaal heel goed. Ga ook maar eens kijken of er een functie voor mij vacant is. ;-)

  • 07 Augustus 2015 - 10:01

    Marlies:

    Hoi Astrid en Wim,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen. In de warmte hardlopen is je tempo aadig aanpassen. Dit jaar was het in de DRome Franrijk voor ons erg aanpassen aan het vele klimmen. Vanmorgen in het Woudhuis inApeldoorn gelopen dat loopt toch weer prettiger. Canmiddag komt Hobbes, ben benieuwd wat hij ervan vindt. Veel plezier!!!!!!

  • 08 Augustus 2015 - 07:54

    Janneke En Martijn:

    Heej hoi,

    Leuk om zo op de hoogte te blijven. Leuke verhalen en foto's!
    Geniet ervan en heel veel plezier daar.

    Groetjes Janneke en Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 24 Juni 2015
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 11520

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 08 Juli 2016

Bonaire

Landen bezocht: