Zondag 27 september - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu Zondag 27 september - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu

Zondag 27 september

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

27 September 2015 | Bonaire, Kralendijk

Zondag 27 september

Wat is het weer snel gegaan met de tijd. Alweer 6 weken niet geschreven….wat hebben we ondertussen allemaal meegemaakt?? Ik moet er erg goed over nadenken.

Ik heb ondertussen mijn PADI gehaald en we hebben gisteren onze eerste duik samen gemaakt. Dat was heel gaaf! We zijn gaan duiken bij The Lake en toen door naar Hilma Hooker en weer terug. The Lake wordt zo genoemd omdat er op deze plek 2 riffen zijn. Daar tussenin is bijna alleen maar zand en ziet er uit als een meer. Hilma Hooker is een wrak die in 1984 gezonken is. Er zit een erg leuk verhaal achter. Als je dat wil weten, bekijk dan deze link: https://en.wikipedia.org/wiki/Hilma_Hooker

Ik vond het best spannend zo’n eerste duik samen maar het was echt genieten. We kijken alweer uit naar de volgende keer. Erg blij dat ik de cursus gedaan heb. De cursus ben ik goed doorgekomen. Een 1 op 1 duikcursus met Gerard, een collega van Wim die naast zijn werk ook duikinstructeur is. Heel erg leuk om te doen en echt te gek om het 1 op 1 te doen. Zo leer je snel en heb ik ondertussen al 5 duiken gemaakt.

Daarnaast natuurlijk begonnen met mijn stage via Bon Fysio bij de FKPD. Ik loop mee met een fysiotherapeut die cliënten met een lichamelijk en geestelijke beperking therapie geeft om beter te functioneren in de dagelijkse handelingen. Ook doe ik op donderdagochtend spel activiteiten met de groep en probeer ik zo te zorgen dat de cliënten met plezier en samenwerking actief blijven. Dit is erg leerzaam en ook best moeilijk moet ik zeggen. De taal is lastig. Ze spreken alleen maar papiamentu en dat moet ik nog leren. Wim en ik zijn wel begonnen met een spoedcursus, dus kan me al een klein beetje verstaanbaar maken. Ook loop ik af en toe mee bij de long- en hartrevalidatie. Tot nu toe is dat vooral oefentherapie geweest.

Ook geef ik nu vast op de dinsdag- en donderdagavond en om de week op zaterdagochtend pump les. Helaas geen spinning, wat ik graag gedaan had. En ook verzorg ik twee keer per week een les voor jongeren van 12-15 jaar die een soort naschoolse opvang hebben. De komende weken val ik ook in voor collega’s die op vakantie zijn. Ik verveel me dus niet!

Het vrijwilligerswerk bij de Sea Turtle Conservation Bonaire doe ik ook nog. Afgelopen week weer mee geweest naar Klein Bonaire. Anja en Ilona (schoonzus en nicht van Wim) zijn bij ons op bezoek geweest. Ook zij waren mee om meer te leren over zeeschildpadden en te zien hoe schildpadden hun nest leggen, hoe de sporen eruit zien etc. Het kan gebeuren dat je mee gaat en er niks te zien is maar je kunt ook geluk hebben en veel zien. En dat hadden wij! Er moest een nest uitkomen, maar die was al twee dagen over tijd. Dit nest is open gemaakt omdat dan de kans nog groot is dat er levende baby schildpadjes (hatchlings) uit komen. En dat was het geval. Acht hatchlings kwamen er levend uit en zijn in zee gezet. Twee zaten levend in hun ei dat al open gebarsten was. Deze zijn meegenomen om te laten aansterken. Helaas is de rest van de eieren niet uitgekomen. De reden hiervan is onduidelijk. Maar wat is het toch een fantastisch gezicht om die kleintjes de zee in zien te gaan. De overlevingskans is klein, maar we duimen voor ze….Verder hebben we veel sporen gezien en ook genoeg schildpadden in zee die af en toe hun koppie boven water staken om te ademen. Het was voor mij een heel erg leerzame ochtend.

De afgelopen twee weken zijn Anja en Ilona dus op bezoek geweest en hebben we leuke dingen ondernomen. We hebben samen een pick-up gehuurd en zijn het Nationaal Park in geweest. Heerlijk rondgereden (Anja gescheurd ) en gesnorkeld in zee. Tijdens het snorkelen hebben Ilona en Anja hun eerste zeeschildpad gezien. Voor hun ook een hele gave ervaring. Ook zijn we afgelopen zaterdag gaan kayakken en snorkelen in de mangroven. Dit kun je alleen doen met begeleiding. Het was erg leuk en weer heel anders onder water dan elders. Aan de wortels van de mangrove groeit en leeft van alles, en we hebben ook twee kreeften gezien. Verder veel jonge visjes, schelpen en sponsen. Dit gaat opnieuw een leuk uitje worden met ons volgende bezoek. Daarnaast genoten van gezellige borrels en dineetjes met elkaar.

Ook hebben we de afgelopen drie weken Boxy als logé gehad. Een lieve jonge (6 maand) en erg ondeugende hond van een collega van Wim. Het is echt een schatje maar ik ben blij dat hij weer terug is bij zijn baasje. Hij bijt veel dingen kapot en graaft flinke gaten in de tuin. Als het nou mijn eigen huis was vond ik dat niet zo erg, maar dat is niet het geval….Overdag ligt hij lekker voor pampus vanwege de warmte maar ’s avonds bloeit hij op en is hij heel erg actief, lekker speels, maar dus ook veel aandacht vragend.

Het sporten gaat ook redelijk goed hier. Ik loop niet zo hard en ver als in Nederland vanwege de warmte, maar het voelt goed. Je voelt wel meer vermoeidheid na het sporten. Het is erg belangrijk om na het sporten goed af te koelen en te rusten. Ik ben aan het trainen voor een achste triathlon. Training doe ik dan niet helemaal in de juiste volgorde. Zwem nu lekker na het hardlopen om af te koelen. Maar goed, het gaat ook meer om het plezier dan de prestatie. We willen hier misschien ook gaan beachtennissen. Van mensen om ons heen gehoord dat dat erg leuk is.

En Wim heeft het nog steeds erg naar zijn zin op zijn werk. Als het aan hem ligt blijft hij hier .

Zoals jullie lezen hebben we het dus erg naar ons zin en genieten we volop van het mooie leven hier. Het is heerlijk om altijd buiten te leven en te genieten van de zomerse temperaturen. Alhoewel het nu best wel erg warm is (overdag 33,5 in de schaduw en uit de wind). Hopelijk koelt het in oktober weer een beetje af naar 29 graden.

Wij gaan zo weer gezellig een borrel drinken bij de full moon party bij Jibe. Hapje eten en genieten van alle gezelligheid.

Ayo!!

  • 28 September 2015 - 08:33

    Andrine:

    Hey Astrid....goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Ik kan me zo voorstellen dat je niet meer terug wil...haha
    Geniet er nog lekker van..en ook van het weer..hier is het Herfst....

  • 28 September 2015 - 11:18

    Marco:

    Zal straks weer wennen zijn voor jullie in ons landje...gelukkig hebben wij hier seizoenen, de herfst dient zich alweer aan. Kan me voorstellen dat je na een jaartje zomer daar naar gaat verlangen. En wat dat spinnen/RPM betreft...denk dat je volgend jaar gewoon weer op de woensdagochtend de draad op kan pakken. Vooralsnog geniet ervan!
    Komende weekeinde ga ik weer naar België voor het jaarlijkse MTB-weekend...hopelijk zijn jullie volgende jaar weer van de partij!

  • 28 September 2015 - 14:40

    Menno:

    Astrid en Wim,

    Ik vind het fijn weer een verslag van jullie ervaringen te lezen.
    Na het lezen van jullie verslag denk ik te weten, dat jullie de volgende kernwoorden ervaren. ontdekking, verwondering, enthousiasme, voldoening, intensief, natuur en bovenal liefde.

    Ik gun jullie nog heel veel positieve ervaringen.

    Menno Willemsen
    Apeldoorn

  • 28 September 2015 - 14:54

    Marjel:

    Wat een verhaal en wat een belevenissen!!! Geweldig!! Fijn dat jij/jullie het zo naar de zin hebben, ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht!!!
    Hier wordt het al een heel stuk koeler, vroeger donker en later licht....
    Geniet maar lekker van alles!!!!

    Liefs, Marjel

  • 28 September 2015 - 16:11

    Astrid B.i.:


    Lieve luitjes, Wat een belevenissen zeg, en wat fijn dat jullie het naar je zin hebben..
    Misschien kom eens een weekendje op visite ..haha
    Astrid jij schrijft ook zo vol enthousiasme .
    Nou, veel liefs en plezier in den vreemde.

    Liefs Astrid.

  • 30 September 2015 - 17:51

    Jansje Lukkien:

    Leuk om dit verslag te lezen. Genieten wij ook een beetje van Bonaire. Lijkt me een prachtig eiland. Groetjes van ons. Ik zal een filmpje maken van Splendid a.s vrijdagavond.

  • 30 September 2015 - 21:21

    Mel:

    Leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 24 Juni 2015
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 11528

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 08 Juli 2016

Bonaire

Landen bezocht: