27 oktober 2015 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu 27 oktober 2015 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Astrid Naber - WaarBenJij.nu

27 oktober 2015

Blijf op de hoogte en volg Astrid

27 Oktober 2015 | Bonaire, Kralendijk

Het is weer de hoogste tijd voor een verslag.
Inmiddels bijna 4 maanden hier en al helemaal ingeburgerd. We hebben het nog steeds erg naar ons zin. We proberen elkaar ook steeds eraan te herinneren dat het bijzonder is wat we hier meemaken. Het begint allemaal “gewoon” te worden en het moet natuurlijk niet zo zijn dat je je pas beseft hoe leuk het was als je alweer terug in Nederland bent.
We proberen echt ervan bewust te zijn dat we op een prachtig eiland wonen, in een prachtig huis met 1000m2 tuin waar papegaaien en kolibries rondvliegen, en leguanen en diverse hagedissen rondscharrelen. En waar wij s ‘avonds met een drankje relaxen in ons zwembadje..

Wat het leven ook aangenaam maakt buiten het klimaat en de prachtige natuur is de manier van leven. Alles gaat 1 of 2 versnellingen lager. Er zijn geen snelwegen, geen files, geen stoplichten. Wel 3 rotondes, dat dan weer wel. Iedereen lijkt het op z’n gemakkie te doen, de max snelheid hier is 60 km/uur buiten en 40 binnen de bebouwde kom. Maar het is ook heel normaal om 20 te rijden.
Laatst zag ik een man met z’n auto wachten voor een kruising, er stonden 4 of 5 auto’s achter hem. De kruising was vrij maar hij bleef staan. Ik keek waarom, hij was bezig een sigaret aan te steken en dat lukt niet zo goed. Alle auto’s achter hem wachten rustig, niemand die begint te toeteren, ik hou er wel van.
Ook qua criminaliteit gebeurt hier weinig. Een woninginbraak is voorpaginanieuws..

Qua regels is het hier heel relaxt, je mag bellen, sms-en, whatsappen en internetten achter het stuur, geen probleem. Kinderstoeltjes kennen ze niet, kinderen gaan mee in de bak van de pick-up of voor op de scooter. Ook met drank op rijden is niet verboden!
Niet al deze regels zijn bevorderlijk voor de verkeersveiligheid hier, maar omdat het zo rustig is voel je je toch wel veilig.

Nadeel is dat je overal moet wachten, bij het tanken, alle openbare instellingen, de bank. Daar moet je wel tegen kunnen. En dat afspraken iets flexibeler zijn dan bij ons.
Ook de bevoorrading in de supermarkten is een stuk beperkter. Heel veel dingen zijn vaak op, dus je bepaalt vaak ter plekke wat je gaat eten op basis van wat er is.
Die boodschappen zijn trouwens een stuk duurder dan in Nederland, alles is hier zo’n 30% duurder terwijl de salarissen hier gemiddeld 30% lager liggen. Heel veel mensen hier hebben nog een weekend baan erbij omdat ze anders niet rond kunnen komen.
Alleen benzine is goedkoop, kost omgerekend zo rond de 90 eurocent dus dat is dan wel weer mooi.

Zakelijk gezien heb ik het prima naar mijn zin. Ook hier worden planningen niet gehaald, projecten uitgesteld, wat dat betreft niets nieuws, maar ik ben bezig met een paar uitdagende projecten. De complete inningsadministratie wordt vervangen en online aangifte wordt mogelijk gemaakt volgend jaar. Daar ben ik druk genoeg mee en daarbuiten zijn er nog een aantal kleinere projecten waar ik mee bezig ben.

Een paar hoogtepunten zijn de duiken die Astrid en ik samen gemaakt hebben, we hebben nu 3 duiken samen gemaakt en dat gaat heel goed. Het is echt prachtig duiken hier en gewoon vanaf de kant, lekker makkelijk.
We zijn vorige week een dag met de STCB mee geweest als vrijwilliger om schildpadden te vangen, vervolgens te meten, wegen, chippen en weer vrijlaten. Het vangen gebeurt door een net van 200 bij 5 meter in het water te laten en continu met een aantal mensen langs het net te snorkelen. Op het moment dat er een schildpad in het net zwemt moet ie zo snel mogelijk uit het net bevrijd worden en op de boot getild. Ik kan je melden dat ze niet echt meewerken (logisch) en dat ze loeisterk zijn.
De grootste die we gevangen hebben was ook in 2009 gevangen. Toen 30cm lang en 4 kg, nu 60cm lang en 50 kg. Leuk om dat te weten. En dit is nog een jong, volwassen exemplaren kunnen een paar 100 kg wegen.

Sporten doen we ook veel. Ik sport minimaal 5 keer per week. Fietsen, hardlopen en bodypump. Ik blijf alleen last houden van de warmte, vooral met hardlopen, de ene keer gaat het als een speer, en de andere keer niet vooruit te branden…
Astrid en ik gaan 15 november 1/8ste triathlon doen. De start is gek genoeg om 15:00 uur. Gevoelstemperatuur ligt dan ver boven de 30 graden, dat zal best zwaar worden!

Het is nu regentijd, wekenlang was er geen druppel gevallen, de natuur snakt naar water, het is allemaal erg dor. Toevallig is er vandaag een flinke bui gevallen, dus wie weet is het nu begonnen…

Dit was het voor nu, foto's volgen snel!

• 28 Oktober 2015 - 08:51

Angelique Houben:

Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Een compleet andere wereld met andere regels en gewoontes. Daar kunnen wij ons hier in Nederland geen voorstelling van maken. Wat lijkt me dat heerlijk geen stress en irritaties in het verkeer. Daar zouden ze hier echt een voorbeeld aan moeten nemen. Als jullie terug zijn heb ik daar nog wel een leuk verhaal over.
    Geniet van de mooie tijd op Bonaire. Ik ben jaloers op jullie haha.

• 28 Oktober 2015 - 11:47

Melanie Van Rijn:

Leuk weer om te lezen! Succes straks bij de Triathlon. Petje af als jullie het volbrengen :-)

• 28 Oktober 2015 - 15:15

Esther Naber:

Leuk om te lezen weer!!! En inderdaad, jaloers.. ;)

• 28 Oktober 2015 - 18:05

Nicole:

Oh dat wordt echt stressen wanneer jullie weer hier in de drukte mee 'moeten'! Ik had er na 3 weken Antillen al last van....laat staan hoe het is na een jaar! Dus......ENJOY!

• 01 November 2015 - 14:03

Jansje:

Geweldig dat jullie zo genieten! Ben stinkend jaloers!
    Vooral het exotische lijkt me geweldig om te zien.
    Groetjes van ons uit een druk, herfstachtig, filerijk Nederland.

• 02 November 2015 - 19:57

Marco Klomp:

Leuk verslag, heerlijk relaxed daar zeg. Inderdaad haast niet voor te stellen in ons haastige landje.

• 09 November 2015 - 16:02

Astrid B.i.:

Wat een leven jongens heerlijk geniet ervan..
    ik geniet van jullie verslag.. een groet van astrid.